Energiebedrijven Essent en Energiedirect erkennen dat ze een fout hebben gemaakt en zullen geen extra kosten in rekening brengen voor nieuwe klanten met zonnepanelen, zoals aanvankelijk werd gemeld door Solar Magazine.

Energiebedrijven Essent en Energiedirect erkennen dat ze een fout hebben gemaakt en zullen geen extra kosten in rekening brengen voor nieuwe klanten met zonnepanelen, zoals aanvankelijk werd gemeld door Solar Magazine

Eerder deze week onthulde Solar Magazine dat consumenten die zonnepanelen hebben en een nieuw energiecontract willen afsluiten bij Essent, Energiedirect of Pure Energie, geconfronteerd werden met hogere tarieven voor stroom en gas in vergelijking met nieuwe klanten zonder zonnepanelen.

De aanbiedingen op de websites van Essent en Energiedirect toonden prijzen voor stroom die 35 tot 45 procent hoger waren voor klanten met zonnepanelen. Woordvoerder Thomsy Jongepier van Essent bevestigde echter dat het bedrijf geen onderscheid maakt tussen klanten met en zonder zonnepanelen wat betreft de tarieven. Er was per ongeluk een verkeerde aanbieding online gezet, die inmiddels is gecorrigeerd.

Het is belangrijk op te merken dat Essent en Energiedirect geen meerjarige contracten aanbieden aan nieuwe klanten met zonnepanelen, in tegenstelling tot nieuwe klanten zonder zonnepanelen, die een 3-jarig contract kunnen afsluiten. Bovendien ontvangen klanten met zonnepanelen bij Essent een welkomstbonus van slechts 50 euro voor een 1-jarig contract, terwijl klanten zonder zonnepanelen een welkomstbonus van 330 euro ontvangen voor hetzelfde contract. Bij Energiedirect bedraagt de welkomstbonus voor zonnepaneelbezitters ook 50 euro, terwijl niet-zonnepaneelbezitters 210 euro ontvangen.

Jongepier legt uit dat deze verschillen er zijn omdat klanten met zonnepanelen momenteel alleen kunnen kiezen voor een jaarlijks contract of een variabel contract, om de kosten voor alle klanten zo laag mogelijk te houden.

Geert Wirken, chief technology officer van prijsvergelijker Keuze.nl, heeft zijn bedenkingen bij deze gebeurtenissen. Hij benadrukt dat energiebedrijven consumenten met zonnepanelen niet kunnen negeren en dat ze de afbouw van de salderingsregeling steunen, maar tegelijkertijd klanten met zonnepanelen niet kunnen benadelen.”

Is jouw dak geschikt?

Doe de gratis dakcheck